Cyberbezpieczny Senior
czyli jak chronić się przed oszustwami telefonicznymi
W trosce o bezpieczeństwo seniorów Państwowy Instytut Badawczy NASK, wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości, prowadzą kampanię edukacyjną „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”.
Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było jeszcze powszechnego dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberoszustów. Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców są obecnie szczególnie potrzebne.
Wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych (m.in. metoda „na wnuczka” i „na urzędnika”) to ponad 141 milionów zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65
Kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” ma na celu podniesienie świadomości osób starszych na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, w tym zwłaszcza z wyłudzaniem danych (tzw. phishing), podszywaniem się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także stosowanymi przez oszustów manipulacjami i socjotechniką. Realizatorzy kampanii szczególną uwagę zwracają na przestępstwa telefoniczne, takie jak metoda „na wnuczka” oraz liczne modyfikacje tego oszustwa.
Poradnik - Wydrukuj i przekaż osobom starszym – Twoim bliskim i znajomym
Informacja pochodzi ze strony www.nask.pl